1981

Udover de mange forretningsrejser var vi i år på biltur i Norge, kanotur i Sverige og skitur til Østrig.

Rejser

Jeg skrev dengang alle mine rejser op, men da jeg stoppede hos Skiold i 1983, opgav jeg det. Her er et par sider,som dækker ca. 1 års rejser.

12. - 23. januar: Sudan, Kenya og Ægypten
Jeg havde arrangeret et Strawmix-seminar i Khartoum. Sudan har kun et lille landbrugsareal, så de må udnytte deres resourcer effektivt. Der er dog ikke mange kvægfarme i landet. I Kenya solgte jeg et anlæg, betalt af Danida, til et dansk u-landsprojekt. Og i Cairo har vi en del interesserede kunder, som jeg besøgte.

26. februar - 16. marts: Iraq, Jordan og Ægypten
I Baghdad mødte jeg også kvægfarme for at fortælle om Strawmiw. Desuden den sædvanlige runde til gode venner, kyllingefarmere og de store anlæg, som er ved at blive monteret. I Jordan møde med Miqdadi m.fl. og i Cairo et hektisk program med mange besøg. Desuden en tur langs Nil-deltaet til Alexandria. Der er dog langt fra byens status i oldtiden, hvor den kun blev overgået af Rom, og til nutidens overbefolkede og kedelige storby.

profile
Benthe havde dekoreret en lastbil, så man kunne se, hvad det gik ud på!

23. april - 1. maj: Irland, England
Kort besøg i Irland for at peppe dem lidt op. Videre til Edinburg, hvor jeg lejede en bil og kørte sydpå for at besøge landmænd. Igen en skøn oplevelse at bo på de hyggelige gamle landlige kroer. Sluttede med at flyve hjem fra London.

26. - 29. maj: Norge
Jeg havde vundet en færgebillet Frederikshavn - Oslo. En meget flot indsejling om morgenen gennem Oslo Fjord. Derefter kørte vi op i fjeldet og ud til vestkysten. Fin tur, selvom maden, f.eks. rensdyrkakor, var lidt kedelig. Til gengæld var morgenmaden på hotellerne - med sild, laks, kaviar på tube, gul gedeost osv - nok til at klare os gennem det meste af dagen. Især da vi pakkede en lille lunchbox fra morgenbordet. Se billeder fra turen her.

15. - 19. juni: England
Sejlede over med DFDS fra Esbjerg, så jeg også kunne have nogle brochurer og reservedele med.

17. - 24. juli: Sverige
Sommerferie, hvor vi sejlede i kano og overnattede i telt.

7. september - 2. oktober: Nigeria, Ægypten og Iraq
Fløj til Kano og derefter en lang tur gennem landet til Jos, Sokoto - tæt på grænsen til Niger, Kaduna og Lagos. I Ægypten havde jeg en fri-fredag til at gå i souk'en Khan el Khalil. Og i Baghdad stod kunderne i kø. Der er slet ikke andre fodermølle firmer inde på markedet mere.

profile
Baghdad, hjemme hos min gode ven Mahmoud - her i haven sammen med datteren Assal.

6. - 16. november: Iraq
Mere af det samme, men altid hyggeligt at komme til Baghdad og møde gode venner (og kunder).

1. - 11. december: Iraq og Saudi Arabien
Under besøget i Baghdad, var også firmaets ejer, Miqdadi, i byen. Han ville gerne introducere mig til nogle kunder i Saudi, så han købte to 1. klasses flybilletter, som via Amman tog os til Riyadh. Det var min første rejse på 1. klasse, men da vi fløj med Saudia var der ingen champagne og kaviar, men kun friskpresset juice.

19. 26. december: Østrig
Vinterferie i Wagrain, hvor vi boede på det dejlige Hotel Wagrainerhof lige midt i den charmerende alpe-by.

Gæster
Ellers kan jeg se i min kalender, at der var et væld af gæster fra nær og fjern, som skulle bespises og underholdes. Det gav virkelig mange mere og mindre vellykkede restaurations besøg. Til frokost plejede vi at spise på vores ejendom, Langtved, hvor de fleste overnattede. Morsomt var det, når ikke-så-rejsevante fik serveret den traditionelle platte med sild, leverpostej, frikadeller, flæskesteg, oksebryst og ost. De kunne finde på at spise ost sammen med oksebryst og blande sild med leverpostej på et stykke franskbrød.

Sopax
Som tidligere nævnt oprettede Frank og jeg hver et Anpartsselskab, som vi ikke rigtig vidste hvad vi skulle bruge til. Mahmoud i Baghdad, som jo fik provision fra forskellige leverandører, ville gerne investere i Sopax, og vi lagde så planer for, hvordan vi ville lave business sammen. Det blev dog kun til en enkel lille ordre på nogle plastikflasker med forstøver, som han importerede gennem Sopax. Generelt er der næsten ingen firmaer i Danmark - der ikke allerede har forhandlere i Mellemøsten - som har interessante produkter eller kan konkurrere. Så på et tidspunkt betalte jeg Mahmouds indskud tilbage.