Bjerringbro Realskole

Som den eneste i familien fik jeg fra 1958 til 1963 lov til at få en udvidet skolegang. Mine brødre var begge kommet "ud at tjene" staks efter 7 års skolegang.

Jeg husker ikke nogen diskussion om, at jeg - som den eneste af os børn - skulle på Realskolen. Jeg var dog meget tilfreds med det, da jeg - modsat mine to storebrødre - hverken havde anlæg eller interesse i murerarbejdet.

Moster Ellen her ved min konfirmation i 1960

En pudsig hændelse: I sommerferien inden jeg begyndte på realskolen, havde jeg planlagt en telttur til Ebeltoft sammen med naboens Poul Christensen og købmandens Poul Hanghøj. Da vi belæssede med telt og udstyr cyklede derud, var alt normalt. Vi overnattede på stranden ved bugten mellem Femmøller og Ebeltoft, og den 2. nat kom der en vældig regnstorm, som rev teltetpløkkerne op af den bløde sandbund. Vi fik det samlet sammen og kom lidt i læ, men teltet var gået i stykker, så vi måtte cykle hjem næste dag. På tilbageturen opdagede jeg, at jeg ikke kunne læse vejskiltene på normal afstand - så det var begyndelsen på, at jeg året efter var hos en optiker i Randers for at få briller. Der var nemlig ca. et års ventetid på at komme til øjenlæge - og det var dengang en forudsætning for at få briller.

Da vi nåede til Stevnstrup, kørte vi ind til min moster Ellen. Hun havde et ishus, medens onkel Oscar var lillebilvognmand. De havde derfor telefon, så vi ringede til min far og bad om at blive hentet.

Det var også hos moster Ellen i Stevnstrup, at jeg ved en anden lejlighed flygtede ud af vinduet og cyklede hjem midt om natten. Vi havde fået grønkål til aftensmad, og det faldt dengang ikke i min smag. Moster Ellen var også kokkekone, så hun mente ikke der var noget galt med hendes mad. Derefter er jeg nok blevet kontrær - hvilken egenskab jeg stadig kan komme ud for - og da familien var gået i seng, kravlede jeg ud af vinduet og cyklede til Bjerringbro.

I øvrigt var jeg for generet til at bruge brillerne, så jeg klarede mig gennem det meste af de efterfølgende 5 år på Realskolen uden at bære briller. Det var først som elev på Bjerringbro Korn- og Foderstofforretning at jeg begyndte at bruge briller - hvilket i øvrigt faldt sammen med at jeg tog kørekort.

I ferier var jeg ofte med min far på arbejde, hvor jeg prøvede at hjælpe med at blande mørtel og hente værktøj. Når jeg syntes, at nu måtte det da snart være fyraften, og jeg kikkede på klokken, så var den ikke engang 9. Det var virkelig kedeligt.

Bjerringbro Realskole

Faktisk har jeg været meget heldig, at min far på det tidspunkt var begyndt at tjene lidt penge. Vi skulle jo selv betale for bøgerne på Realskolen. Ivan og Bjarne var begge kommet "ud at tjene" straks efter 7. klasse. De kom ud på en gård som karl, og især Bjarne befandt sig godt med det arbejde. Ivan begyndte senere som murerlærling, og overtog murerforretningen efter min far.

Om sommeren havde vi idræt på stadion. Her spillede vi nogen gange fodbold og andre gange atletik - vores idrætslærer var Skomager Jensen. Her er mit sølv mærke fra 1962.

Det var også i min realskoletid at der blev opført et svømmebad i Anlæget. Det var der, hvor der nu er bygget boligblokke. Svømmebadet blev bygget i 1961 og blev straks meget populært - selvom vandet var temmelig koldt. Jeg fornemmer stadig lugten af klor i omklædningsrummet. Friluftsbadet var også et yndet sted for stævnemøder med venner og veninder.

Bjerringbro Friluftsbad ca. 1962

Der kommer desuden billeder fra vores 25 års jubilæum under Anno 1998 og 50 års jubilæet Anno 2013

Klik her for at se hvad vi hver især skrev om os selv 50 år efter vi gik ud af realskolen. Det er slående, så stor forskel der har været på vores liv.