Malta

Af en eller anden grund hørte Malta under Beirut-kontoret. Det gav mig mulighed for at få en dag i Rom på vejen hjem.

Besøg: Mit første besøg på øen var i forbindelse med hjemrejsen fra Beirut i 1973, hvor jeg havde vikarieret et par måneder. Jeg ankom den 2. juli 1973, og blev indlogeret på Hotel Phoenix, som nærmest er en gammel middelalderborg Om aftenen forberedte jeg besøgene, og var derefter en tur i Sliema og se de flotte borge. Jeg gik rundt i hovedstaden Valetta, der har mange stejle trapper, for at besøge firmaer, og da der var meget varmt, var jeg tilbage på hotellet 3 gange for at få et bad. Jeg havde ikke fået ret mange penge med, så jeg spiste for det meste sandwich fra en lille butik, der smurte brødet med margarine og kom et tyndt lag pålæg på. Der var dog også et par firmaer, der gav frokost, bl.a. play-boy'en David, en flink fyr på min alder, fra Valkmor Cold Storage.

profile En dag i i Rom

Det var dog en fornøjelse derefter at få to halve dage i Rom, hvor jeg boede på Hotel Forum og alligevel havde penge nok til at spise godt, og ellers besøge Coliseum, Forum Romanum og Peterspladsen. Det var dengang man kunne gå i Forum Romanum næsten for sig selv, og med lidt fantasi forestille sig livet i Roms storhedstid - et emne, der altid har interesseret mig.

Besøg: Næste besøg den 25. marts 1974. Er stadig ikke begejstret for det fornemme Phoenicia: "Spiser nu morgenmad i én af de små bar'er i Valetta - det er både billigere og bedre end det fisefornemme, dyre, langsomme og elendige ditto på hotellet." Der var kommet opgaver fra de danske eksportører til at besøge ca. 30 lokale firmaer i Valetta, Naxxar, Marsa og Shima. Blev inviteret til frokost af indehaveren af et importfirma - en ældre tysk dame. På hjemrejsen fik jeg denne gang to overnatninger i Rom, Hotel Commodore, og gik rundt mellem ruinerne, drak nogle Martini'er og spiste en god middag med to karafler vin.

Besøg: Den 26. juni 1974 rejste Abed og jeg til Rom og derefter til Malta, hvor vi deltager i Malta International Fair.

profileReception for Handelsministeren

Jeg så første gang en direkte fodboldkamp fra VM, Brasilien - Østtyskland 1 - 0. Vi holdt pressekonference på standen, hvor vi fortalte om danske fødevarer. Der kom 6 journalister, og det gik udmærket. Spiste frokost med en importør, hvor vi fik muslingesuppe og kanin. Udmærket. Om søndagen var vi på udflugt til den Blå Grotte og den gamle hovedstad, Mdina. Ganske interessant. Vi fik besøg af H. E. Guvernøren og frue på vores stand - det gik fint. Dagen efter havde vi indbudt til frokost på hotel Dragonara, hvor der va. 40 deltagere, incl. handelsministeren, som jeg sad ved siden af. På hjemrejsen boede vi på Hotel Metropol ved banegården i Rom, ikke særlig godt.