1977

Vi var nu flyttet på Kildevej 20, og mit nye arbejde hos Skiold var spændende med mange rejser

Den 1. januar 1977 stod jeg op kl 08 og ryddede op fra i aftes, kl. 10 vækkede jeg Benthe, og kl. 12.45 kom far og mor. De blev to dage, da far ikke havde mere insulin med.

profile
Den gamle fabrik inde i bymidten. Mit kontor er på 1. sal lige over min grønne Fiat.

Den 3. januar startede jeg på arbejde igen, og der var kommet mange breve, samtidig med at jeg begyndte at forberede min rejse til Iran, Iraq og Kuwait sidst på måneden. Jeg spadserer på arbejde om morgenen, går hjem i frokostpausen, og bortset fra det glatte føre er det en dejlig frisk tur på 5 min. hver vej. Jeg holder så 1 times middag, men bliver jo alligevel på kontoret til mindst kl. 16.30. Benthe arbejder til kl 17, så det er et langt halvtidsjob, som ansættelsen lød på, hun har fået sig. Jeg snakkede med økonomichefen, Kirsten Møller, om at købe huset. Ejendomsvurderingen er 225.000 kr, men jeg regner med 300.000 kr som rimeligt. Huset er jo utæt og uisoleret, køkkenet ringe og andre ting skal laves om (f.eks. vindfang). Jeg har målt op, at det nok vil koste 5.000 kr at hulmurisolere.

Om aftenen var jeg nede hos KE for at snakke om en assistent til mig, lidt ligesom Irany hos Emborg. Da vi havde spist, faldt vi begge to i søvn. Jeg har flere gange ringet til Irany for at tilbyde hende job her, men hun siger, at transporten er vanskelig. Vi har haft elektriker på besøg for at sætte en ny antenne op, så vi kan se svensk fjernsyn.

I weekenden var vi i Gudumholm for at tapetsere og rydde op. Det ser virkelig pænt ud - hvad bliver det ikke til, når det er færdigt. Jeg sætter annonce i avisen på søndag for at leje det ud. Den 15. januar havde jeg lånt en pick-up af firmaet for at køre et garderobeskab, vi havde købt af KE, samt et gulvtæppe ned til Gudumholm. Sneplovene havde været tidligt ude, men på vejen sydpå så vi mange biler sidde fast på de små veje. I Gudumholm prøvede jeg at gå på søen, men isen brast, så jeg fik mine gummistøvler fyldt med iskoldt vand. Om søndagen ringede den første interesserede kl. 10, og de kom straks ud på gården: Hans Hermansen med kone og 5 årigt barn. De vil godt lade Erhard blive boende og betale 1.500 kr/md. Det aftalte vi. Der ringede ellers omkring 25 i løbet af dagen og flere var sure over, at vi allerede havde lejet det ud. Benthe fik en el stiksav og høvl som afdrag på Erhards gæld på ca. 3.500 kr. Leif Panduro er død.

Den 17. januar kørte Benthe sammen med 4 andre fra firmaet til Herning for at opbygge en udstilling. Den 21. januar tog jeg på min første Skiold-rejse, der bragte mig til Iran, Iraq og Kuwait. Se mine Skiold-rejser her

Den 11. februar var jeg hjemme til aftensmad, men med de forkerte kuffert, og derefter gik jeg i gang med at læse de sidste 3 ugers Jyllands Posten for at få et indtryk af, hvad der er sket i verden, mens jeg var på rejse. Der var også en del breve, og udenfor en gevaldig snestorm.

Lørdag, den 12. februar var alt sneet og føget til, men vi måtte jo afsted og bytte kuffert, da min fejlagtige kuffert indeholdt mandens tøj til bryllupsfest samme aften. Det var et forfærdeligt uvejr, og somme steder kunne vi hverken se vej, mark, lygtepæle eller noget som helst andet pga fygning. Men vi kom da igennem uden uheld. Min Fiat er kommet, men der er noget i vejen med chokeren, så vi kører fortsat i fars Volvo. Grundet vejret kom der ingen avis i dag, så jeg blev færdig med alle de gamle. Jeg stod tidligt op kl. 07 og gik i seng efter midnat - må se at udnytte de lange dage jeg har vænnet mig til på rejsen. Søndag aften så jeg filmatiseringen i 6 dele af Hans Kirk's roman, Fiskerne. Den foregår jo på Gjøl, hvor vi kom, da vi boede i Aalborg, og vi havde jo også på Handelsgymnasiet analyseret bogen. Den var ganske udmærket.

profile
Jeg havde en stor ordre med hjem fra Iraq på fodermøller

Mandag den 14. februar ventede der mig en del breve og arbejde på kontoret, men da også glæde over kontrakten fra Baghdad, som jeg havde med hjem. Jeg fik end ikke tid til at spise frokost. Om aftenen fik jeg den nye reol på mit hjemmekontor. Benthe har lavet den, og den er meget flot. Næste dag var der Folketingsvalg . Om aftenen så jeg TV fra kl. 21 - efter at jeg havde været nede på skolen og som sædvanlig stemme på C. Socialdemokratiet gik stærkt frem, medens Venstre og radikale mistede halvdelen af mandaterne. Anker Jørgensen fortsætter som statsminister.

Den 16. februar fik vi besøg af Rolando, en italiener, som KE havde tænkt sig skulle være vor "konsulent" i Iran. Det mente dog hverken Bislev eller NHN, og jeg måtte så trække KE's halve løfter i land. KE er åbenbart ikke særlig populær hos især Bislev. Jeg fik en assistent, Jens Kirk, som hidtil har hjulpet KE med Frankrig, men som ikke evner selvstændigt at arbejde med det - han er uden erfaring, og skal først lære arbejdet. KE skrev til Frank Hvorslev og tilbød ham job for de franske områder. Om aftenen lavede jeg selvangivelse for 1976 - det blev underskud pga afskrivninger på ejendommen i Lee.

Den 18. februar tog jeg fri til middag og kørte sydpå. Først til syn med FIAT'en i Aalborg for at få den på danske plader og derefter i snevejr til Gudumholm. Den nye lejer, Hans Hermansen, er flyttet ind og befinder sig udmærket. Også Erhard er tilfreds og gav mig en lille petroleumslampe. Det er åbenbart den måde han betaler husleje på. Kørte så til Bjerringbro i en snestorm, som sidste lørdag - dog kun til Hobro, hvorefter det blev tøvejr. Spiste flæskesteg hos mor og far og spillede kort om aftenen. Benthe kørte til Gerning. Far er noget sløj - ved ikke rigtig hvorfor, men vel pga af hans sjuskeri med at overholde diæt. Vi fik ½ gris med fra Rosenlund.

Jeg blev indvalgt som medlem af firmaets Samarbejdsudvalg

Den 22. februar var vi til ekstraordinært møde i Samarbejdsudvalget fra kl. 16-22. Mens jeg havde været på rejse, havde tillidsmændende skrevet brev med krav om nedlæggelse af hvervet. Bislev fik dog skabt en god stemning og forståelse for firmaets situation. Det begyndte at sne igen - det bliver en lang vinter.

Marts 1977: Efter turen til MØ forblev det meget koldt, og bl.a. derfor fremskyndede jeg min næste rejse, som starter den 17. marts. Forinden havde vi dog været i Bjerringbro i week-enden 11.-14. marts, hvor jeg viste lysbilleder for Lions Club, hvor Ivan er kasserer. Det foregik på Hotel Gudenå, og jeg fik en fl. Gl. Dansk. Helge Madsen fra Bjerringbro Korn deltog også. Jeg synes selv, at det gik ganske godt. Jeg viste billeder fra MØ og Nepal.

Den 17. marts rejste jeg til London, hvor jeg overnattede, og fortsatte til Jeddah næste morgen. Se mine Skiold-rejser her

profile
Far og mor på besøg, sammen med vores nye hund, Rikke

I april var far og mor i Sæby et par gange. Jeg fik solgt Taunus'en for kr. 5.600 (tab over 3.000 kr). Frank Hvorslev blev ansat i Skiold. Vi hentede en kattekilling på Rosenlund. Far og mor var heroppe, men Sussi kunne ikke rigtig komme til at lege med katten. Far bliver dårligere - han har nu også noget helvedesild og han kan til tider kun holde til at ligge i sengen.

I maj fik jeg en fiskestang, og da Benthe var en uge i Holland for at lave udstilling, fiskede jeg de 4 dage, vi havde fri, med en god fangst. Katten elsker kogt rødspætte. Hver weekend i maj fik jeg sået i haven, sat kartofler, plantet tomater, chili peber fra Sana'a i drivhuset. Vejret er blevet godt, foråret i Danmark er skønt. Frank kom forbi et par gange - ungerne er lige så utålelige som i Beirut. På Skiold går det udmærket - jeg har skrevet 8 sider til firmabladet Slaglen til næste udgave.

profile
Jeg havde en lille jolle, som lå trygt her i åens udløb ved havnen. Jeg satte garn og fangede mange rødspætter og skrubber.

AGF tabte 0-2 til OB - de er nr. 2 og 1 i 1. division. Jeg har været i Frederikshavn og se fodbold et par gange, men de spiller ikke godt.

Vi har haft besøg af John Skander fra Baghdad et par dage. Jeg kørte ham om søndagen til lufthavnen og fortsatte til Gudumholm. Alt er skønt i forårssolen, og jeg fik 1.000 kr af Erhard i husleje! Vi havde også besøg fra Sudan, mr. Alian, som jeg kørte videre til Funki i Herning - og videre til Bjerringbro.

Foreløbigt resultat af mine mange middage med kunder på de lokale restauranter: Hoffmans Hotel i Frederikshavn er de bedste: Har en fin betjening, pæne lokaler og god mad.

Jeg fik regning fra Poul Erik Gregersen på tømrerarbejdet i Gudumholm: kr. 135.000. Jeg havde frygtet det halve! Er nødt til at skrive på en veksel og tage lån i ejendommen. En ubehagelig overraskelse, hvor jeg nu i mange år fremover skal betale renter og afdrag på et lån.

I sommerens løb har jeg været i Sæby, da det er så heldigt indrettet, at mine kunder i Mellem Østen og Afrika gerne vil rejse nordpå i deres varme sommer måneder, medens jeg gerne vil være i DK om sommeren og rejse sydpå om vinteren.

Herefter springer notaterne helt frem til den 27. september 1977: en travl dag, hvor jeg dels købte huset på Kildevej, efter mange og lange forhandlinger, og dels fik pakket færdig til min lange rejse til Afrika. Kl. 16 kørte Benthe mig til Aalborg lufthavn, hvor jeg kom med en DC9 til København. Herfra fortsatte jeg med en DC9 til Frankfurt, for så med LH B747 at flyve non-stop til Nairobi, hvor vi landede kl. 07.15 næste morgen. Se mere under Rejser for Skiold

Jeg blev indvalgt som formand for Funktionærforeningen den 31. oktober 1977 på Generalforsamlingen

Samtidig blev jeg redaktør af firmabladet SLAGLEN. Udover de jævnlige interne blade udgav vi også et specailhæfte i anledning af byggeriet af den nye fabrik, finansieret af annoncer tegnet af vore leverandører.

Gennem Danish Turnkey Dairies, Aarhus, som havde et kontor i Kaduna, Nigeria, solgte vi 33 komplette foderanlæg til en nigeriansk kunde. Nigeria er hærget af sørøvere, som stjæler gods på vej til landet, for så senere at sælge det igen til kunden. Stig i forsendelsen fortæller her.

Indbydelse til Skiolds 100 års jubilæum

Skiold holdt 100 jubilæums festligheder den 3. december 1977, hvor alle forhandlere og afdelinger var inviteret. Festen blev afholdt i Sæby Hallen, og vi var omkring 500 gæster. Som formand for funktionærforeningen holdt jeg tale, og af hensyn til de mange nationaliteter, blev den holdt på både dansk, engelsk, tysk og fransk (Nanna havde hjulpet med oversættelse af mit manuskript). Dagen efter rejste jeg på en 14 dages tur til Baghdad, Kuwait, Syrien og Jordan. Vores ingeniør, Søren Krogh var med på turen, for at hjælpe med evt. tekniske problemer.

Funktionærforeningen planlagde et stort aktivitetsprogram: Program 1977/78

Far og mor holdt jul og nytår i Sæby. Far er ved at få det bedre, men har nogle dårlige dage ind i mellem. Begge brødre med koner og børn, i alt 14, var til min fødselsdag den 26. december, hvor vi havde dækket op ovenpå.