Grækenland

Forholdene i Beirut blev på et tidspunkt vanskelige, og sammen med et par andre danskere '"flygtede" vi til Athen et par uger.

Den 23. september 1975 fløj jeg fra Larnaca - efter en uges tjenesterejse på Cypern - til Athen, da der var opstået alvorlige kampe i Beirut. Benthe kom direkte fra Beirut sammen med Hans Ove Nissen og Bärbel, og jeg hentede dem i lufthavnen næste dag. Vi bor på Stadion Hotel, Hans Ove på Hilton. Jeg havde aftalt med Knud Overgaard, LAU, at jeg skulle benytte lejligheden til at undersøge de praktiske forhold, hvis vi blev nødt til at flytte kontoret til f.eks. Athen. I mellemtiden havde jeg haft en god snak med Jørgen Elholm, tidligere handelsråd ved ambassaden i Beirut, som netop var tiltrådt i Athen.

profile

Sammen med Hans Ove holdt vi møder med en sagfører om praktiske forhold ved etablering, og senere undersøgte jeg flyforbindelserne til de arabiske lande. Var hos Elholm privat til middag. Han bor sammen med sin datter, Annette, (konen fandt sammen med en anden dansker i Beirut) i et vidunderligt hus uden for Athen i et skovlignende kvarter. Næste dag var vi rundt i området ved golfklubben og se på boliger og priser - det er dog et kedeligt område og med meget trafikstøj fra lufthavnen. Om eftermiddagen var vi med en ejendomsmægler rundt, og her så vi flere dejlige huse.

Benthe på golfbanen

Vi var også på Akropolis - ikke særlig imponerende i forhold til vores ruiner i Libanon. Jeg lavede rapport til LAU om etableringsmulighederne i Athen. Om aftenen med Elholm i Piræus og spise på en fiskerestaurant, hvor vi fik fiske-mezza. Vi afventer en telex fra Pimo om situationen i Beirut, så vi kan komme hjem igen. Tilsyneladende bølger kampene lidt frem og tilbage.

Mary (der demonstrerede danske fødevarer i supermarkederne i Beirut) og hendes mand var også flygtet, og de har det skidt, da de er ægyptere og ikke ser mange fremtidsmuligheder i Libanon. De påtænker at emigrere til Canada. Vi inviterede dem ud at spise om aftenen, hvor vi fik en lækker kaninragout. Jeg var ude i køkkenet, og det lader til, at den store gryde med kaniner er hver dags ret, og at man så fylder lidt mere kanin og grøntsager i en gang i mellem.

Jeg talte med Knud Overgaard, som oplyste, at Ib og Chicuko nu er på vej fra Japan. Lånte en skrivemaskine på ambassaden, så jeg kunne skrive besvarelser på firmabrevene fra besøget på Cypern samt lave den generelle rapport.

Der var den 4. september et væbnet angreb på Beirut Lufthavn, hvor 2 personer blev dræbt. Om eftermiddagen ringede Hans Ole Svendsen, Jeddah, som er på vej til DK, da han har fået job på Århus Oliefabrik.

Der var ingen telefonforbindelse til Beirut, menvi tog chancen og fik de sidste billetter på MEA flyet til Beirut den 6. oktober. Taxaerne i lufthavnen tog kun imod passagerer til Hamra og det nærliggende Rauche (hvor Ib bor). Vi var hjemme kl. 19, og jeg har taget 3 kg på.