2000

Ombygningen af huset var nu færdig, men der blev ikke tid til at kede sig: Jeg fik et deltidsjob, engagerede mig med frivilligt arbejde og havde også tid til at dygtiggøre mig på HF, Folkeuniversitet og Handelsskole. Det blev også til spændende rejser med rygsæk.

Vi er nu færdige med det meste af det indvendige arbejde ved ombygningen, og både Benthe og jeg er meget glade ved, at vi hver har fået et stort kontor.

profile
Mit kontor ved hjørnevinduet, med udsigt til have og skov

Jeg skrev i 1990'erne om min overfyldte kalender og stressede arbejdsliv. Når jeg ser på kalenderen for år 2000, så er den ikke mindre fyldt op, men nu med mange andre aktiviteter. Jeg har det absolut bedst, når der står mange ting på min to-do-liste - og jeg får så rigtig meget fra hånden. Er listen derimod kort, så er det svært at få det gjort, og selv de få ting, der skal gøres, tager virkelig lang tid. Her er nogle eksempler på, hvad jeg beskæftigede mig med det år:

Jeg fortsatte mit skrivekursus på Folkeuniversitetet, hvor vi en hel lørdag hver måned diskuterede skriveformer og kommenterede hinandens opgaver. Et eksempel på én af mine opgaver, som blev læst højt for klassen: Århundredets bog , samt skrivekursus-artikel om en mand i Sarajevo.

Samtidig gik jeg hver tirsdag aften til spansk på Th. Langs Gymnasium i Silkeborg. Selv om mit første valg havde været italiensk, så var jeg meget glad for dette kursus. Vi havde en fremragende lærer, som forstod at motivere os med spændende spanske og sydamerikanske tekster - og til årsafslutningen fik jeg til opgave at fortælle - på spansk - om vores tur rundt i Mexico, med efterfølgende servering af hjemmelavede og godt krydrede tortillas.

profile
På det Konservative sommermøde på Palstrup Gods ses her godsejer Christian Kampmann vise rundt.

Endnu mere tid brugte jeg på formandsposten i Bjerringbro Konservative Vælgerforening. Ikke fordi jeg var særlig optaget af det politiske, men jeg kunne godt lide det organisatoriske arbejde - og når man viser lidt initiativ, får man som regel også lov at bestemme. Desuden kunne jeg bruge mit gamle arrangements-gen til at lave nogle meget succesrige fællesmøder med datidens førende politikere. Desuden var jeg for første gang med til landsrådsmøde på Frederiksberg. Nedenfor nogle dokumenter fra årets løb.
Bestyrelsesmøde i C hos Søren Pape Poulsen, SP valgt som formand
Forberedelse til C sommermødet på Palstrup Gods
Pressemeddelelse om sommermødet
Fra C sommermødet på Palstrup Gods
Ansøgning om sponsorat for hjemmeside
Medlemsbrev: 1. parti med hjemmeside

profile
Fra mine dage i junglen ved Um Phang nær den burmesiske grænse

Efter Amerika-turen havde jeg fået øjnene op for, at der er meget mere at opleve, når man rejser rundt uden for mange planer og har tid til at følge sin nysgerrighed. Min gamle kollega, Holger Senft, havde slået sig ned i Bangkok og inviterede mig på besøg. Jeg besluttede derfor at prøve at rejse med rygsæk, uden andre aftaler end at Holger ville hente mig i lufthavnen og give nattely de første par dage. Det blev en udfordrende og meget oplevelsesrig rejse.

Brev til det guesthouse, hvor jeg fik massage af en blind onkel.

Jeg havde købt en god Compaq-computer - det mest avancerede på markede tpå det tidspunkt. Jeg havde dog lidt problemer med den som jeg beskrev til Compaq. Jeg fik en ny, og gik nu rigtig ind i computer-alderen: Som fjern-medarbejder ved Aalborg Træindistri kunne jeg jo ikke deltage i det daglige arbejde, men til gengæld ville jeg gerne hjælpe dem med at forbedre deres primitive salgsmateriale. Jeg gik derfor i året løb på 3 x 3 dages kurser på Silkeborg Handelsskole, hvor vi fik en intensiv oplæring i at bruge Adobe InDesign (til brochurer, prislister og annoncer), Adobe Photoshop (billedbehandling) og Frontpage (opbygning af hjemmesider).

På søjlen i Athenas tempel i Behramkale, Tyrkiet

Det er noget, jeg har haft utrolig meget glæde af - både forretningsmæssigt og privat. Adobe programmerne er naturligvis blevet mere avancerede, men strukturen - som er ret kompliceret sammenlignet med gængse programmer - er uændret, og jeg bruger dem stadig til mine frivillige opgaver.

I july rejste Anja og jeg på en 14 dages tur til Tyrkiet, hvor vi med færge og lokale busser besøgte Istanbu, Bursa, Canakkale og Assos. Vi. havde cirkelig mange gode oplevelser. Se mere om turen til Tyrkiet her og læs vores rejsebrev her.

Og så i august havde vi lånt Mogens Jensen's feriehus på den dejlige strækning nordøst for Malaga, Casa Jensen. Vi havde også fået nøglerne til hans bil, der var parkeret i lufthavnen i Malaga.

Benthe på terassen ved Casa Jensen

Et virkelig skønt hus og en hyggelig lille by - men jeg blev godt nok noget chokeret, da jeg i supermarkedet så rugbrød fra kohberg, sild fra Gløngøre og andre danske specialiteter. Det viste sig, at der er en større dansker-koloni i området, hvoraf adskillige ikke engang taler spansk. Det vi her i landet kalder en Ghetto. Men området var dejligt, vi kørte til Granada for at se mauer-kvarteret og tog med færgen til Tanger for et par dage med fuld lokal kolorit. Se billeder fra turen her.

Da det blev efterår begyndte jeg at spille badminton i hallen ved Bjerringbro Gymnasium. Bjerringbro Håndbold klarede sig fortsat fint i ligaen, og jeg var ofte ovre i hallen og se dem spille. Det var meget intimt, og nogen gange sad vi på bænken ved siden af udskiftningsspillerne. Det. blev også til et møde hos Sydbank om det helt nye fænomen, E-handel, som nok lød lidt fjernt - hvordan skulle man købe sit tøj på nettet uden først at prøve det? Sammen med Camilla var jeg i Musikhuset i Aarhus og se Mozarts Barberen i Sevilla - og så blev jeg inviteret til at deltage i tænketanken om udvikling i Bjerringbro.

Schoenbrunn Orangerie, hvor Mozart spillede for kejseren

Der var ikke mange, der talte udenlandsk, i Aalborg Træindustri, så jeg fik opgaven at rejse til Østrig for at undersøge mulighederne for salg af træbordplader. Det blev en yderst interessant rejse med besøg i Wien, Salzburg, Innsbruck og Linz - og i Wien fik jeg muligheden for både at komme i operaen og se Don Giovanni samt i Schönenbrunn Slottets Orangerie at opleve, hvordan det kunne have lydt, da Mozart himself spillede for kejseren.

Dengang brugte man stadig post med konvolutter og frimærker, så her er nogle af mine julebreve:

Brev til Hildur i USA

Årets julebrev til venner i USA