1978

Masser af rejser, Junior Chamber, redaktør af firmabladet, formand for Funktionærforeningen, med i Samarbejdsudvalget - fodbold og ishockey - daglige løb i skoven med Rikke. Jeg var faldet godt til i Sæby og blandede mig i meget.

Den 1. januar var jeg ude at løbe i skoven med vores hund Rikke og fars hund Sussi. Far og mor, som har været her siden den 22. december, var senere med ude at gå i det milde vejr. Far har det ikke så godt i dag - det går lidt op og ned, og det kniber stadig med at overholde diabetiker planen - og alle hans mange sygdomme stammer nok derfra.

Jeg havde mange rejser, og her har jeg skrevet en artikel om nogle af dem i firmabladet SLAGLEN..

Den 2. januar kørte far og mor hjem, mens Benthe og jeg igen var på arbejde. Jeg har overordentlig meget travlt, da der jo ligger en masse post fra min 2-ugers rejse i december, og jeg skal afsted igen næste tirsdag. Jeg foreslår derfor, at der skal ansættes en mand mere til at hjælpe mig. Vi havde besøg fra Iran netop nu, hvor der fra den iranske regerings side er blevet sat stop for import af danske varer. Det skyldes nogle herboende iraneres demonstrationer, og udenrigsminister K. B. Andersen rejser til Tehran i morgen. Jimmy Carter havde netop besøgt Shahen nytårsaften.

profile
Vi kom meget sammen med Karsten (økonomichef, der startede samtidig med mig) og hans kone Susanne. Her er jeg sammen med Karsten til Skt. Hans festen.

De næste par dage havde vi interview med ansøgere til stillingen som assistent, jeg spillede badminton, men var i dårlig form efter rejser og juleferie, og i weekenden var jeg på kontoret for at gøre klar til min næste rejse. Karsten og Susanne kom til aftensmad søndag, hvor vi fik nogle fremragende lamme-spareribs. mandagen var en travl dag på kontoret, og det er faktisk nødvendigt at have det i rygraden med rejseforberedelser, da der sædvanligvis ikke er megen tid - og mange andre ting skal klares ind i mellem. Jeg måtte også melde fra til funktionærforeningens teatertur, så jeg som formand stadig ikke har haft mulighed for at deltage i et eneste arrangement.

Tirsdag den 10. januar hentede Elgaard mig kl. 07 og vi kørte til Aalborg Lufthavn i bælgmørke med isslag og glatte veje. Med SAS DSC9 til CPH og videre med MEA B707 via Geneve til Beirut (hvor telefonen i lufthavnen som sædvanlig ikke virkede, så jeg fik ikke fat i Abdul). videre med MEA B707 til Jeddah. Turen gik desuden til Yemen og Sudan. Se mine Skiold-rejser her

Den 28. januar i Sudan: På udstillingens sidste dag, fredag aften, kom Benjamin fra Co-operativet og bad mig holde officiel tale over udstillingens højtaleranlæg. Kl. 24 kørte Alian mig til lufthavnen, hvor British Airways Tristar afgik som planlagt kl. 02.30. På grund af mangel på benzin i Khartoum måtte vi mellemlande i Cairo og få fyldt tanken. I London havde jeg god tid til et par øl og lidt indkøb, inden jeg fløj med SAS DC9 til CPH - og kom til Aalborg med SAS DC9 som sidste mand, netop som dørerne blev lukket. Benthe hentede mig, og jeg var så i Sæby 15 timer efter afgangen fra Khartoum. Benthe var sur over Omega Kronometer uret, som ikke var i den farve, hun havde ønsket.

Næste morgen, søndag, var jeg ude at løbe kl. 08.0 ssammen med Rikke - hvor var den glad, da jeg tog træningsdragten på. Bagefter var det hyggeligt igen at få en avis og spise andet end omelet med limonade til. Det sneede kraftigt, og ved 22-tiden var vi ude og skovle fortovet rent.

profile
Min far havde det ikke for godt - han havde sukkersyge og flere andre dårligdomme

Den 1. februar kom far på sygehuset i Kjellerup, da det går stadig værre med ham. Det er ikke let at sige, hvad der er i vejen, da han har ondt over det hele, og i øvrigt tager så mange tabletter, at han nærmest er beruset. Benthe begyndte at gå til hundetræning med Rikke. Jeg var til møde på Hoffman's Hotel i Frederikshavn i Junior chamber, Junior chamber, som jeg er blevet medlem af. Erik Emborg holdt et meget interessant foredrag, men hans meninger er blevet noget højre-orienterede og hans oplysninger ikke helt korrekte. Indirekte praler han faktisk, med bemærkninger og undladelser af oplysninger, som jeg jo kender lidt til.

Den 8. februar kl. 16.30 kørte vi til Bjerringbro, hvor vi afleverede Rikke hos mor. Derefter til Rosenlund til Cecilies fødselsdag. Ulla, Kurt og Pernille samt Peter og Kirsten var der også, og vi fik en ilde tilberedt haresteg med gele, frugter og flødeskum. Jeg var temmelig søvnig og sad og nikkede det meste af aftenen. Kørte til Bjerringbro kl. 23.30. Næste morgen kørte vi til Kjellerup for at se til far. Han var noget sløj, men ellers ved godt mod. Vi havde cigaretter og blade med. Spiste frikadeller hos mor, nede hos Ivan med gave til Hanne og spille billiard. Besøgte far igen om eftermiddagen og kørte så til Sæby. Merete kom og besøgte os - hun er noget ensom efter at KE er flyttet til Frederikshavn til en ny dame. I weekenden var jeg ude at løbe med Rikke, som sad fast i sneen - der er nu frost både om dagen og natten.

Den 14. februar havde vi - med ½ m sne - besøg af en iraq'er, som bor i København, Ali Abbas. Han skulle hente sin provision på nogle ordrer til Iraq på 35.000 kr, og så spiste vi frokost sammen. Jeg åbnede en kassekredit på 50.000 kr til køb af obligationer og aktier, for derved at få en bedre forrentning af mit bankindestående. Så blev klokken 17, og jeg kunne begynde at forberede min rejse til Nigeria. Jeg ringede til mor, som fortalte, at far i går havde været til undersøgelse i Århus. De var blevet sendt afsted i en lille med klapsæder, der var ude at hente yderligere 3 patienter og sad fast i sneen. Far besvimede 2 gange undervejs og var meget syg.

Om lørdagen så jeg -4º på termometeret inden jeg skulle ud at løbe med Rikke. Jeg løb i skoven og mine ånde frøs til is i skægget. Det viste sig, at det havde været -14º og endda -20º i Dybvad. Natten til søndag var der -25º, så jeg var ikke ude t løbe. I stedet gik jeg en tur md Benthe ned til stranden i det fine solskinsvejr. Ellers læste jeg det meste af dagen: Jyllands Posten, Time Magazine og en bog. Der var en flok terrorister, som hijackede et fly på Cypern.

Var i biografen og se filmen Hærværk baseret på Tom Kristensen's bog (som vi analyserede i Handelsgymnasiet). Overraskende god og velspillet med udmærkede tidsbilleder fra 30erne. Desuden spiller jeg badminton en gang om ugen.

profile
Vi havde et fint samarbejde med Alf Duch-Petersen, Danish Turnkey Dairies, her til højre sammen med kunder fra Nigeria på besøg i Sæby

Den 24. februar var jeg i Århus og besøge Danish Turnkey Dairies vedr. evt. overtagelse af forhandling af vore produkter i Nigeria. Efter møde på kontoret var jeg med hjemme hos Alf Duch-Pedersen og hans kone Lene og barn, Jakob. Vi spiste fondue og havde ellers et ganske hyggeligt samværd. Jeg sov der, og gik i seng kl. 02.30. Knægten er meget forkælet og får stor opmærksomhed, men Alf er en ret enestående fyr: Åben, ærlig, oprigtig, pligtopfyldende og arbejdsom - og derfor var det et behageligt besøg. Alf fik senere en flot karriere i dansk erhvervsliv.

Gennem Danish Turnkey Dairies, Aarhus, som havde et kontor i Kaduna, Nigeria, solgte vi sidste år 1977 33 komplette foderanlæg til en nigeriansk kunde. Nigeria er hærget af sørøvere, som stjæler gods på vej til landet, for så senere at sælge det igen til kunden. Stig i forsendelsen fortæller her.

Søndag den 20. februar havde Funktionærforeningen arrangeret fisketur med en kutter fra Frederiskhavn. Der var en del is i havnen, som vi først skulle igennem, men så gik det ellers løs. Trods det stille vejr, så var der mægtige bølger, og skibet rullede som en bold. De fleste af os kastede op, og jeg blev selv temmelig syg og lagde det meste af tiden inde i kahytten. Nogle fangede torsk, men jeg nåede det ikke. Resten af dagen var jeg noget fortumlet i hovedet. Det var jeg også dagen efter på arbejde, hvor skrivebordet kørte rundt.

Efter vaccinationer, indkøb af malaria tabletter og to film kørte jeg den 2. marts 1978 med nattoget til København, da tågen flere dage har lukket Aalborg lufthavn. Den næste morgen ankom jeg til København kl. 07, og med mine 3 kufferter tog jeg en taxa til lufthavnen. Fik 6 kg overvægt med gratis, og trods den kratige tåge lettede Swissair DC9 mod Geneve planmæssigt kl. 10. I den 1½ t transit gav Swissair gratis drinks, og der var også fin service i deres DC10 til Lagos. Se mere under Rejser for Skiold

Jeg var tilbage i Købengavn den 17. marts. Her var der kraftigt snevejr, så flyet til Aalborg var annulleret. Tog ind på Hovedbanegården og købte en 1. kl billet, men da der var en masse MF'er på vej hjem til Jylland, måtte jeg stå i gangen. Alligevel en hyggelig hjemtur, da jeg sammen med andre bekendte i toget fik tømt de fleste af de flasker, jeg havde med fra Duty-Free. Efter yderligere ventetid i Frederikshavn på en taxa, var jeg hjemme på Kildevej kl. 01.30.

profile
Benthe begyndte at gå til hundetræning med Rikke

Næste morgen - om lørdagen - var jeg ude at løbe en tur og brugte ellers det meste af dagen på at læse alle aviserne mm. Benthe er begyndt at gå til meditation TM, som hun er meget optaget af. Om søndagen var Benthe til træning md Rikke, medens jeg var på kontoret for at lave budget over 1978 salget. SJM har fået en ny bestyrelse, som vil rydde op i tingene.

I Weekenden var vi i Bjerringbro for at besøge familien. Far har det ikke så godt og må nok affinde sig med sin sygdom og svagelighed. Vi spillede kort, men han var kun med lidt af tiden (så er det ikke godt!!), og kan kun humpe rundt med en stok. Om lørdagen var Conny og hendes kæreste Torben nede og spise til middag hos os. Resten af hendes familie er på Sjælland - dog er Ove i sommerhus med nogle af gutterne for at drikke bajere.

Tilbage i Sæby er det dejligt igen at få sin daglige morgen-løbetur, selv om der er sne og smat.

Den 30. marts var de møde med SJM's nye bestyrelsesforman, Finn Nellemand, som forklarede om firmaets dårlige økonomi og fremlagde ny organisationsplan. Jeg får ansvar for alle engelsk-talende markeder og får således tilføjet England og Irland. Desuden får jeg ansvar for mit eget salgs- og omkostningsbudget, bl.a. lønforhandling med mine medarbejdere. Mit budget for året er på 11,4 mill kr. i salg og 0,3 i omkostninger - henholdsvis det største og mindste i de 5 regioner.

profile
Marianne i bogholderiet med det nye moderne EDB-anlæg

Firmaet har fået et EDB-anlæg, som der er store problemer med at få til at fungere.

Jeg havde indkaldt til ekstraordinært møde i Funktionærforeningen, da de andre i bestyrelsen havde aflyst det planlagte karneval, men hvor vi alligevel skulle betale 2000 kr til de besyilte musikere. Jeg tilbød vi trak os tilbage, men der var opbakning til, at hele bestyrelsen fortsatte. det var også mere for at de andre i bestyrelsen ikke skal gøre sådan noget uden jeg har givet OK - selv om det var svært at kommunikere, mens jeg var i Afrika.

Lørdag den 1. april 1978 - netop som foråret er begyndt - blev den første professionelle fodboldkamp i Danmark spillet: B93-AGF = 3-1. B93's spillere får hver 1200 kr i bonus.

Den 7. april skriver jeg: Nogle dage er arbejdet interessant og udfordrende - andre en prøvelse, som jeg kunne have lyst at springe fra. Ansvaret delegeres nu kraftigt ud, med underskrifter på referater, budgetter etc., og der skal ind i mellem ikke meget slinger i valsen, før jeg helt taber modet. Til gengæld er jeg til andre tider ikke til at skyde igennem. Jeg har svært ved at opretholde en bestemt opfattelse og kan hurtigt skifte fra den ene til den anden - alt efter sindsstemningen og modtagne indtryk. I 2. runde af den professionelle fodboldturnering vandt AGF med 1-0 over B1903 og Frederikshavn 4-0 over Esbjerg.

Den 10. april var der møde i firmaets Samarbejdsudvalg, og der blev nedsat et udvalg med mig som formand til at forberede valget af medarbejderrepræsentanter til SJM's bestyrelse. Om aftenen var jeg til møde i Junior Chamber.

Jeg havde i disse år mange diskussioner med Frank om vore fremtidsplaner. Vi var for det meste tilfredse med vore job på Skiold, men ville gerne være mere selvstændige. En mulighed var som en start at overtage SJM's rørbukkeafdeling (jeg sælger rørbukkemaskiner bl.a. til Iran). Desuden luftede vi at flytte til udlandet, f.eks. USA. Det er ikke fordi jeg mangler opgaver: Leder af salgsafdelingen, leder af forberedelserne til medarbejdervalg til bestyrelsen, formand for funktionærforeningen med forårsarrangement, lang artikel til Slaglen, Junior Chamber indlæg, samarbejdsudvalgsmøde mm.

Den 23. april så jeg en annonce i JP, at Grundfos søger en eksportchef til Mellemøsten. Funktionærforeningen holdt forårstur gennem skoven til Langtved, hvor vi fik pølser og suppe. Der var 50 deltagere og fin stemning.

Den 1. maj kørte Benthe mig i lufthavnen, da jeg skulle på min første rejse til de nye kunder i Irland og England. .

Hjemrejsen gik via Amsterdam, hvor jeg i lufthavnen købte nogle pakker med røgede ål. Det var en populær forret ved flere middage de næste par uger.

Den 6. maj står der, at Danmark er hærget og ramt af strejker:
- Restaurationspersonale
- Støtteaktioner, bl.a. ingen øl eller rengøring
- Fiskere blokerer Sjælland for at få bedre fangstkvoter
- Buschauffører i København

Slutbemærkning: Folk er ikke rigtig kloge - en bemærkning, der nok hænger sammen med min nylige rejse til forarmede lande i Afrika, hvor der kæmpes for at få dagligdagen til at hænge sammen.

I Gudumholm havde vores lejer, Hans Hermansen, opsagt lejemålet, og jeg forsøgte gennem flere uger at finde en ny.

profile
Jeg spillede en del tennis med især Frank Hvorslev, som her ses i koncentreret positur

Jeg meldte mig ind i tennisklubben - banerne ligger jo tæt her ved huset lige inde i skoven. Jeg spillede med min kollega på Skiold, Jørn Bidstrup, og Frank Hvorslev.

I Bjerringbro er min mor nu også syg og ligger i sengen med en slags alvorlig influenza. Far må selv humpe rundt, og det ligesom går lidt bedre, når han er tvungen til det. Han kommer sig dog nok ikke mere. Det er sørgeligt at se ham sådan pines og falde hen - kan næsten ikke gå selv. Når jeg tænker tilbage på min livlige far, der altid var i gang med noget, og som efter arbejdet tog mig med på fiske- og jagtture og kørte os rundt på udflugter i motorcykel og bil. Ved besøget den 14. maj spiste vi de sidste 4 røgede ål, jeg havde haft med fra Holland. Talte med Knud Rasmussen i Lee om at sælge ejendommen i Krog. Han mener, den kan koste 650.000 kr.

Jeg have min lille jolle, som ligger nede i åens udløb i Kattegat. Var ofte på fisketur med både sandorm og garn.

Den 2. juni var vi hos Frank og Ane og få grillmad. Det er egentlig ikke noget, vi rigtig har prøvet før, men det var godt. Dagen efter kørte vi til Frederikshavn og købte havemøbler og grill - og Karsten og Susanne samt Frank kom lige forbi og smagte på. Vi fik Benthes hjemmelavede hvidvin til, som smagte udmærket, når den er helt kold. Prøvede også at grille (i sølvfolie) nogen af de mange rødspætter, som vi fanger i garnet.

Lørdag den 10. juni kørte vi til Aalborg og købte 6 fl. vin som gave til Mogens' bryllup. Derefter frokost i Bjerringbro og videre til Århus. Nåede også lige forbi Alf Duch-Petersen, som bor lige ved kirken. Efter vielsen videre til selskabslokaler og spisning med efterfølgende dans. En hyggelig aften og vi var tilbage i Bjerringbro kl. 2

Den 19. juni hentede jeg Mahmoud Saleh og hans kone Nadwa (AMC; Baghdad) ved færgen i Hirtshals.De blev indlogeret på Pension Åhøj og spiste hjemme hos os. Gik så en tur langs stranden, som jo ikke er nogt de ser ofte derhjemme i ørkenen. De havde 1 fl. whisky med til mig og en kasse af den irakiske specialitet manna-from-heaven-kager til Benthe. Efter besøget i Sæby kørte jeg dem til Frederikshavn, hvor de fortsatte med toget til København.

Storrygende benthe sammen med Susanne til Skt. Hans fest

Den 24. juni afholdt Funktionærforeningen midsommerfest på vores demonstrations- og gæstegård, Langtved. Os i bestyrelsen havde haft travlt med en masse forberedelser, og det blev da også en særdeles vellykket fest.
Slagplan for Funktionærforeningens Midsommerfest den 24. juni 1978:
Tidsplan

Den 28. juni var Frank og jeg til Ungskue i Herning. Herfra kørte jeg til Karup og hentede Khalil Miqdadi (ejer af AMC-gruppen, hvor Baghdad afdelingen er vor forhandler i Iraq) Han tilbød mig provision af forretninger, som han lavede med danske firmaer, som jeg introducerede til ham. Havde en guldkæde med til Benthe. Vi spiste til aften i Vedersø, hvor min svoger Peter er kok på en restaurant.

Udflugt med Ivan, Karen, Hanne og Heidi til Skagen

I sommerferien var Hanne på besøg hos os i en uge, medens vi satte nyt loft op og tapetserede. Hanne og jeg var dog i Fårup Sommerland en dag, og ellers leger Hanne meget med Rikke. Vi sejlede også en tur i båden. Hanne siger, at selvom vi ikke havde så meget tid til at tage os af hende, så har hun haft en god ferie, bl.a. fordi vi ikke skænder på hende og iøvrigt lader hende gøre lidt selv. En aften lavede hun frikadeller helt alene.

Den 10. juli kom Ivan, Karen, Heidi og Hanne på besøg. Vi fik grillmad, som vi efterhånden er blevet gode til at lave. Dagen efter kørte vi til Skagen og spiste frokost på havnen i det fine vejr (røgede fisk, kogte rejer og håndsmurte rugbrød). Vi sad på en tom fiskekasse. Vi var ude på Grenen, hvor det blæste kraftigt, og kørte så til Råbjerg Mile. Et enestående stykke dansk natur med lutter sand på ca. 10 tdr. l. Dagen efter kørte Ivan &co. ned til deres sommerhus i Øster Hurup, hvor Henrik er.

Den 13. juli kørte vi til Bjerringbro for at se til far. Han kan næsten ikke engang gå fra sengen hen til bordet, men for en gangs skyld ville han godt spille kort. Dagen efter tog vi mor med på udsalg i Randers. Hun kommer jo næsten aldrig nogen steder, da hun ikke rigtig kan gå fra far, der en dag faldt ude i badeværelset og slog hovedet. På turen tilbage til Sæby kørte vi forbi Bilka og købte ind (407 kr).

Den 15. juli kom så Bjarne, Tove og Jørgen på ferieophold. Der var byfest i Sæby, og vi var nede på pladsen vd åen og se på gøglet. Næste aften lavede jeg grill, og Karsten og Susanne, som lige er blevet gift, kom forbi og spiste med. Jeg havde købt et kæmpe stearinlys til dem, og vi drak et glas champagne. Lidt efter kom Kaj og Tove og børn, der var på vej hjem fra ferie i Sverige - hvor det havde regnet hele tiden. Ove kom også - han blev kørt herop af en ven, da han selv har mistet kørekortet pga spirituskørsel. Som en del af byfesten var der opvisning af de hunde, der gik til træning. Rikke var også med, men blev lidt til grin blandt de store schäferhunde, Skt. Bernhardshunde og andre kæmper.

Næste dag kørte vi alle ned til Ivans sommerhus i Øster Hurup. Her fik vi en overdådig frokost, så jeg ikke spiste mere den dag. Legede lidt med børnene og satte garn ud sammen med Henrik. Fangsten næste dag var ikke imponerende: 3 skrubber.

Den 24. juli: Helt rart at være på arbejde igen med mange nye og spændende opgaver.

Jeg er imod den begyndende linie fra sidste redaktion af Slaglen med vittigheder og andet uvedkommende i bladet, incl. pornografiske billeder og historier. Om aftenen var 50 deltagere med funktionærforeningen på tur til Hjørring-revy'en - fantastisk forestilling med Eddie Skoller som bærende kraft.
Eddie Skoller

Frank og jeg vil begge oprette et Aps for at forøge at reducere vores skat. Har fået et komplet pakke med formularer. love etc. For mit vedkommende blev det Sopax ApS.

Den 12. august byttede jeg min lille jolle med en 14' Cresent glasfiberbåd til 4.800 kr.

I Junior Chamber havde vi et tema om arbejdsløshed. En repræsentant fra Arbejdsformidlingen deltog, og han indrømmede, at der nok var en del, der egentlig ikke har lyst til at arbejde (men gerne modtager understøttelse).

profile
God underholdning på de lange flyverejser

Den 17. august kom en telex fra Baghdad, at de gerne vil forhandle om en ny ordre. Jeg rejser den 19. august, via København og Geneve med Swissair. På hjemrejsen læste jeg det meste af The Honourable Schoolboy af John le Carre - fantastisk historie.

Jeg var på det tidspunkt ivrig efter at købe og eje et firma, og da Benthe tit fortalte om hendes arbejdsgiver (Tegna, Arnold Andersen), kunne det værre en mulighed. Vi kørte så op til en medarbejder, Ivan Lind, som vi foreslog som daglig leder og med mig som ejer. Han vil tale med ArnoldA. om det.

I Junior Chamber blev mit forslag om at etablere venskabsforbindelse med et kammer i Kenya vedtaget.

Mor ringede, at far var kommet på sygehuset efter at have været i koma pga et insulunchok. Lørdag kørte jeg til Bjerringbro, hvor vi var i Kjellerup for at se til far. Han havde det noget bedre, men dog stadigvæk tynd mave. Bagefter hos fru Bønvad og se hendes køkken fra Børge Jacobsen - hvor vi også har tænkt os at købe køkken til renoveringen i Sæby. Hjemme samme aften tidsnok til at se Ole Olsen blive verdensmester i speedway på Wembley Stadion.

Den 5. september begynder Camp David møderne i USA, hvor præsidenterne Carter, Begin og Sadat skal forsøge at opnå enighed om en mellemøsten løsning. Det lykkedes og var en milepæl i den lange konflikt. . Tjente samme dag lige 1.300 kr ved at ringe til Børge Jacobsen og mod omgående betaling få yderligere 5% rabat på det nye køkken. Næste dag i Århus og se AGF-Skovbakken med 4-2 . En særdeles fin kamp. Var omkring Mogens Hald og se hans nye hus. Det ligger nærmest på en mark og der er ingen have.

Der var voldsomme uroligheder i Tehran igen, og da der er militær undtagelsestilstand, er der blevet skudt på demonstranterne og en del dræbt. Jeg rejser derned den 18. september. Ib Rhené spår store uroligheder fredag. ligesom sidste uge, hvor et par tusinde menes dræbt. Tidslinie for begivenhederne i Iran . Desuden var der jordskælv i Iran, og dagen efter fløj jeg til Tehran.

Aftenen inden afrejsen var vi på besøg hos Ivan Lind. Både han og hans kone er meget musikalske, og de spillede og sang. ArnoldA deltog også, og da han gik hjem sagde han pludselig: Det der med firmaet kan I godt glemme. Mærkelig mand. Om eftermiddagen havde jeg i radioen fulgt kampen mellem AGF og Randers - en dramatisk kamp, hvor AGF's målmand måtte udgå. Alligevel vandt de 4-3 og er nu på 2. pladsen.

Den 18. september fløj jeg fra Aalborg med SAS DC9 til Københavnog videre med LH B727 til Frankfurt - og videre med LH DC10 til Tehran - ankomst kl. 05.50 næste morgen.

Da jeg noget forkommen var tilbage den 3. oktober gik jeg til læge og fortalte om min besvimelse ved grænsen mellem Jordan og Syrien. Han tog prøver og målinger, men mente, at det skyldes lavt blodtryk. Det skulle jeg ikke være ked af, sagde han, så lever du længere. Far og mor kom på besøg. Far har det lidt bedre, selv om han dårligt kan bevæge sig. Han fik cigaretter og en messing hest til samlingen og mor en kjole, som Heikal havde givet mig til Benthe. Min sekretær Wenche på kontoret fik et nomadetæppe fra Syrien. Ellers er der ikke sket noget, og jeg er selv noget sløv og falder i søvn, når jeg sætter mig i stolen.

Der er kommet 5 henvendelser på Frank og min annonce om køb af virksomhed. Der kunne måske være et par emner imellem, som vi nu kontakter. Vi sejlede ud og satte garn, hvor der næste morgen var 10 gode rødspætter.

Den 10. oktober blev vort gamle køkken revet ned, og håndværkerne gik i gang med at montere det nye.

profile
Kineser-delegation på besøg for at stjæle ideer

Lørdag den 14. oktober om morgenen var der ret tåget, men jeg skulle ud og hente de garn, jeg satte i aftes. Måske 6-8 m sigtbarhed, og jeg kunne slet ikke finde garnene. Jeg havde sejlet en del rundt, så jeg ikke havde fornemmelse af retningen til land - en uhyggelig fornemmelse i en lille båd på det store hav, som at have bind for øjnene. Så hørte jeg pludselig en lyd af et tågehorn, og fandt så ind til kysten. Puha. Senere sejlede Frank ud med kompas og fandt garnene. Der var kun 2 rødspætter i.

Vi skal igen have nye lejere i Gudumholm, da de nuværende flytter til København. Vi kørte derned og videre til Bjerringbro. Her havde far insulinchok, så vi talte ikke rigtig med ham. Bjarne er ved at bygge om på Solvej.

Kinesere:
Deng Xiaoping havde netop genoptages i ledelsen i Kina og aflyst Mao's vanvittige ideologi med en mere forretningspræget tilgang. Derefter begyndte kineserne at rejse rundt og indsamlede gode ideer til kopiering. Den 30. oktober fik Skiold også besøg af kinesere . Vii hørte aldrig fra dem siden, men der står nok nogle gule foderanlæg rundt om på kinesiske svinefarme.

Vores nye køkken er nu færdigt, og den 30. oktober kunne vi igen lave mad på andet end et lille gasblus nede i kælderen. For tiden sætter vi garn næsten hver aften - nogle gange med stor succes, f.eks. den 5. november med 43 rødspætter. Samme dag sluttede den første professionelle danske fodboldturnering: Vejle nr. 1, Esbjerg nr. 2 og AGF nr. 3.

Den 2. november kørte jeg med SJM's ejer, Niels Hougaard Nielsen til Randers for at se møllestenfabrikken Engsko. Undervejs blev vi enige om, at Tammerbo, som er NHN's private lille firma, og som jeg også sælger kværne for, betaler 10.000 kr til en rejse til USA for Benthe og mig. Det er noget lignende Tammerbo, at Frank og jeg gerne vil have at lege med ved siden af.

Den 8. november gik turen igen til England via København og Amsterdam til Norwich.

Jeg var også flere gange i Frederikshavn og se ishockey, bl.a. den 23. november, hvor de tabte 6-8 til arvefjenden AaB. Desuden fandt jeg en ny god restaurant, Hyttefadet i Fredetikshavn, hvor man kan få det herligste fisk og skaldyr. Der er jeg begyndt at tage kunder med hen.

Den 30. november er der endnu en tur til England, hvor jeg besøgte Smithfield landbrugsudstillingen - og i øvrigt oplevede en hel del andet til fodbold og i biografen.

Juledagene tilbragte vi i Bjerringbro hos far og mor, med efterfølgende frokoster hos Ivan og Bjarne. Til Nytår var vi igen i Sæby.